Małgorzata Walkosz-Lewandowska

O autorce

Małgorzata Walkosz-Lewandowska, / Berda ukończyłam gdańską PSSSP (obecnie ASP) na Wydziale Malarstwa i Grafiki w 91r. Studiowałam pod kierunkiem prof.: Hugona Laseckiego i prof. Włodzimierza Łajminga. Od 1986 roku mieszkam na Kaszubach, które z zamiłowaniem poznaję i fotografuje. Zajmuje się grafiką wydawniczą, malarstwem, grafiką, rysunkiem, fotografią, wzornictwem.

Moja fascynacja Kaszubami stała się prawdziwą pasją oraz przełożyła się na moją pracę. Od 1993 r. prowadzę firmę Berda, która działa między innymi w kierunku szeroko pojętej promocji regionu. To praca edytorska nad sensorycznym folderem pt. „Zmysły Kaszub” z 2009 r. realizowanym na zlecenie kartuskiego STK, stała się impulsem do spojrzenia na kaszubszczyznę w sposób nowy. Zaczęłam wówczas projektować stylizowane, nowoczesne, bardzo uproszczone desenie kaszubskie, inspirowane haftem, które nazywałam dekorami.

Kaszubska Instalacja Świetlna - Restauracja Złota Jesień

Kaszubska Instalacja Świetlna – Restauracja Złota Jesień w Kartuzach

W tym duchu nowoczesności z zachowaniem stylistyki kaszubskiej, powstało wiele projektów, ale największy, powstał 2010 r. w restauracji „Złota Jesień”, Kartuzy, ul. Polna 17. Jest nim wielki żywy obraz kaszubskiego haftu – z instalacji świetlnej RGB na ścianie 9 x 3 m, składa się z 6 brytów, formatu 130 x 230 cm, z których każdy jest 1/6 całości wielkiego kwiatowego obrazu. Kiedy nie jest włączony, urzeka spokojną tonacją złotych kwiatów na écru. Zaś kiedy ją włączymy możemy „malować” nieskończone kombinacje kolorów i układów, zależnie tylko od naszej wyobraźni. Kolorystykę tę buduje 2500 punktów świetlnych, ponad kilometr kabli i 32 mikroprocesorowe sterowniki, nad całością czuwa system komputerowy. Zwieńczeniem nieskończonych możliwości jest kaszubski zestaw barw, aby kompozycja była bardziej plastyczna, wzbogacony o dodatkowe odcień zieleni i fiolet. Dzięki autorskiej koncepcji, malowane światłem desenie są plastyczne i laserunkowe.

W 2013 r. dzięki stypendium dla twórców kultury, Marszałka Województwa Pomorskiego, mogłam zrealizować swój projekt p.t. „Made in Kaszëbë”. Pokazać nowoczesne wzory kaszubskie inspirowane kultura materialną Kaszubów i ich zastosowania w formie: tapet, tkanin, obrusów, ręczników ściereczek, ceramiki i biżuterii.

Palmeta - Pokochaj Kaszuby

Palmeta Made in Kaszëbë

Do swoich dekorów szukam inspiracji nie tylko w licznych szkołach kaszubskiego haftu. Tradycyjna stylistyka kaszubska, jej ograniczona paleta barw, mi nie wystarcza. Dlatego w swoich inspiracjach sięgam do źródeł, do haftów liturgicznych i czepcowych sióstr norbertanek z pobliskiego Żukowa (szkoła żukowska). Do haftów sióstr benedyktynek z Żarnowca, (szkoła pucka). Do szkoły wdzydzkiej – T. i I. Gulgowskich, ale także do artefaktów kaszubskich, zamkniętych i zapomnianych w muzeach, i tak innych od siedmiokolorowej reformy Maksymiliana Lewandowskiego, że wydaje się nie być kaszubskie. Odnajduję te zapomniane wzory, stylizuję je, ubieram w nowy kontekst w nowej odsłonie przywracam do życia. Malatura z modlitewnego obrazka pt. św. Barbara (MKK), w mojej stylizacji staje się bożonarodzeniowym obrusem. Motyw owocu granatu z liturgicznej serwety – Palki (MKK), u mnie przybiera motyw nowoczesnego deseniu. Inspirują mnie m.in.: malatury na szkle, meblach, skrzyniach wiannych, papierowe kołtryny ze przełomu XVIII/XIX w., czy zeszyty Haftu Kaszubskiego, wydawane przez Zrzeszenie Kaszubsko-Pomorskie.