Moja fascynacja Kaszubami stała się prawdziwą pasją oraz przełożyła się na moją pracę. Od 1993 r. prowadzę firmę Berda, która działa między innymi w kierunku szeroko pojętej promocji regionu. To praca edytorska nad sensorycznym folderem pt. „Zmysły Kaszub” z 2009 r. realizowanym na zlecenie kartuskiego STK, stała się impulsem do spojrzenia na kaszubszczyznę w sposób nowy. Zaczęłam wówczas projektować stylizowane, nowoczesne, bardzo uproszczone desenie kaszubskie, inspirowane haftem, które nazywałam dekorami.
Kaszubska Instalacja Świetlna – Restauracja Złota Jesień w Kartuzach
W tym duchu nowoczesności z zachowaniem stylistyki kaszubskiej, powstało wiele projektów, ale największy, powstał 2010 r. w restauracji „Złota Jesień”, Kartuzy, ul. Polna 17. Jest nim wielki żywy obraz kaszubskiego haftu – z instalacji świetlnej RGB na ścianie 9 x 3 m, składa się z 6 brytów, formatu 130 x 230 cm, z których każdy jest 1/6 całości wielkiego kwiatowego obrazu. Kiedy nie jest włączony, urzeka spokojną tonacją złotych kwiatów na écru. Zaś kiedy ją włączymy możemy „malować” nieskończone kombinacje kolorów i układów, zależnie tylko od naszej wyobraźni. Kolorystykę tę buduje 2500 punktów świetlnych, ponad kilometr kabli i 32 mikroprocesorowe sterowniki, nad całością czuwa system komputerowy. Zwieńczeniem nieskończonych możliwości jest kaszubski zestaw barw, aby kompozycja była bardziej plastyczna, wzbogacony o dodatkowe odcień zieleni i fiolet. Dzięki autorskiej koncepcji, malowane światłem desenie są plastyczne i laserunkowe.
W 2013 r. dzięki stypendium dla twórców kultury, Marszałka Województwa Pomorskiego, mogłam zrealizować swój projekt p.t. „Made in Kaszëbë”. Pokazać nowoczesne wzory kaszubskie inspirowane kultura materialną Kaszubów i ich zastosowania w formie: tapet, tkanin, obrusów, ręczników ściereczek, ceramiki i biżuterii.
Palmeta Made in Kaszëbë
Do swoich dekorów szukam inspiracji nie tylko w licznych szkołach kaszubskiego haftu. Tradycyjna stylistyka kaszubska, jej ograniczona paleta barw, mi nie wystarcza. Dlatego w swoich inspiracjach sięgam do źródeł, do haftów liturgicznych i czepcowych sióstr norbertanek z pobliskiego Żukowa (szkoła żukowska). Do haftów sióstr benedyktynek z Żarnowca, (szkoła pucka). Do szkoły wdzydzkiej – T. i I. Gulgowskich, ale także do artefaktów kaszubskich, zamkniętych i zapomnianych w muzeach, i tak innych od siedmiokolorowej reformy Maksymiliana Lewandowskiego, że wydaje się nie być kaszubskie. Odnajduję te zapomniane wzory, stylizuję je, ubieram w nowy kontekst w nowej odsłonie przywracam do życia. Malatura z modlitewnego obrazka pt. św. Barbara (MKK), w mojej stylizacji staje się bożonarodzeniowym obrusem. Motyw owocu granatu z liturgicznej serwety – Palki (MKK), u mnie przybiera motyw nowoczesnego deseniu. Inspirują mnie m.in.: malatury na szkle, meblach, skrzyniach wiannych, papierowe kołtryny ze przełomu XVIII/XIX w., czy zeszyty Haftu Kaszubskiego, wydawane przez Zrzeszenie Kaszubsko-Pomorskie.